۱۳۹۲ بهمن ۲۹, سه‌شنبه

آینه... آینه

«تو را دوست دارم
نه فقط برای آن چه هستی
برای آنچه هستم
وقتی با تو هستم...»

این بخشی از یکی از شعرهای مجموعه آبی کوچک عشق است که چیستا یثربی انتخاب و ترجمه کرده بود سالهای بیست سالگی ما. اگر از کل آن کتاب سه جمله اش برایم تاثیر گذار بوده باشد قطعا یکی از آنها این شعر است... و این تنها راز ادامه یک رابطه عاشقانه است. اینکه کاری کنی که طرفت وقتی با توست خودش را دوست داشته باشد؛ خودش را زیبا ببیند؛ نسبت به خودش احساس خوبی داشته باشد... عشق فقط علاقه یک آدم به یک آدم دیگر نیست. عشق سه بخش دارد. احساس آدم نسبت به طرف مقابلش، احساس آدم نسبت به خودش وقتی توی آن رابطه است و احساس آدم در باره موقعیتی که با آن رابطه تویش قرار می گیرد. هر کدام از این سه تا می توانند عشق ایجاد کنند. چه وقتی که طرف مقابل دوست داشتنی باشد؛ چه وقتی که طرف مقابل حس اینکه «من خوبم» را برایم تداعی کند و چه وقتی که برایم موقعیتی به وجود بیاورد که همیشه دوست داشته ام آنجا باشم. عشق شبیه یک آینه است. هر چیزی که بدهی همان را می گیری. امکان ندارد که کسی را واقعا زیبا ببینی و مدام او را تحسین کنی و او نسبت به آن هیچ عکس العملی نشان ندهد... اگر می خواهید کسی را به خودتان علاقمند کنید تا جایی که می توانید زیبایی هایش را پیدا کنید و آنها را به واسطه آینه عشقتان به او نشان دهید.

۲ نظر:

  1. خیلی با این قسمت‌ها موافق نیستم که " امکان ندارد که کسی را واقعا زیبا ببینی و مدام او را تحسین کنی و او نسبت به آن هیچ عکس العملی نشان ندهد" و یا جمله ی بعدش. اگه طرف مقابل را دوست نداشته باشی و یا به هر دلیلی اونو لایق عشق خودت ندونی حتی تعریف و تمجید می تونه باعث انزجار بیشتر هم بشه. یه جورایی مثل حس دست از سرم بردار!

    پاسخحذف
  2. این پستم بیشتر مخاطبش دخترها بودن. یعنی وقتی دختر عاشق بشه. البته من خیلی فیلم دیدم که توش دختره این جمله رو می گه که مثلا من با این آدم ازدواج می کنم چون منو زیبا می بینه. خیلی زیاد. به نظرم اگه مرد باشی و یه حداقل هایی داشته باشی و سراغ دختر شاه پریون هم نری و حرفهات هم واقعی باشن و به نظر طرف غلو و اغراق نرسن احتمال اینکه موفق بشی از اینکه نشی خیلی خیلی بیشتره.

    پاسخحذف